
Gastles
Organiseren van een gastles
ROVA verzorgt de afvalinzameling voor huishoudens in de regio Zwolle. Met gemeenten en inwoners bedenken ze continu nieuwe manieren om de afvalberg te verkleinen. Daarnaast onderhoudt ROVA de openbare ruimte van een aantal gemeenten. Voor iedereen een mooi resultaat!
ROVA ziet afval als een grondstof. Slim en goed recyclen haalt veel moois uit afval. Scheiden bij de bron (dus nog voor het in een afvalcontainer belandt) helpt daarbij. Wij streven naar een circulaire economie. Dat betekent: zo min mogelijk (waardevolle) grondstoffen gebruiken en zo veel mogelijk bestaande grondstoffen hergebruiken.
Dit bedrijf biedt voor scholen de mogelijkheid om een leerzaam bezoek te brengen.
Opdracht 1 De Rova
a. Ga naar de site van Rova en noteer hieronder de mogelijkheden voor scholen die op bezoek willen komen.
b. Kies 1 van de bovenstaande mogelijkheden. Met deze mogelijkheid ga je een gastles of een excursie voor de leerlingen van het eerste jaar organiseren. Je gaat dit doen door onderstaande opdrachten uit te werken.
c. Noteer welke activiteit je gaat uitwerken. Keuze: __________________________________________________________________________________
d. Wat is het doel van deze excursie of gastles?
e. Hoe kun je aanmelden voor deze excursie of gastles?
f. Noteer de contactgegevens die je nodig hebt.
Opdracht 2 Voorbereiding
Ga op de site van de Rova op zoek naar het programma van deze excursie of gastles eruit:
a. Maak hiervan in Word een duidelijk schema
b. Maak een informatiebrief voor leerlingen en ouders van klas 1
Opmaak:
- Gebruik een duidelijk lettertype
- De brief past op 1 A4
- De tekst is goed verdeeld over het A4
- Er is een toepasselijke afbeelding toegevoegd
In de brief moet het volgende staan:
- Een aanhef
- doelgroep
- De datum en tijdstip
- Locatie
- Doel van gastles of excursie
- Sluit af met een pakkende zin
Opdracht 3 Uitvoering
a. Noteer de activiteiten die op deze dag belangrijk zijn. Voorbeelden zijn: vervoer, ontvangst gasten en leerlingen, verdelen van groepen enz.
b. Maak hiervan in Word een duidelijk schema op volgorde van tijd.
Opdracht 4 Evaluatie
a. Laat de schema’s aan 3 andere klasgenoten zien en vraag om een reactie. Noteer hieronder deze reacties.
Reactie 1:
Reactie 2:
Reactie 3:
b. Ben je tevreden over je gastles of excursie? zo ja, wat vind je goed aan deze activiteit. Zo nee, wat je volgende keer anders doen?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….....
c. Hoe vond je het om een activiteit voor een ander te organiseren?
d. Welke persoonlijke eigenschappen zijn belangrijk voor het organiseren van activiteiten?
e. Lijkt het jou leuk om hier in de toekomst iets mee te gaan doen? Leg uit waarom.
Maak jouw eigen website met JouwWeb