Ladder van Lansink
Maak een kwartetspel over de ladder van Lansink.
leerdoelen
- de leerling kan uitleggen wat de term afval hiërarchie betekent
- de leerlingen kan de zes niveaus in de afval hiërarchie uitleggen
- de leerling kan samenwerken
Voorbereiding
- Lees de tekst van EDU4all, Diensten en producten, keuzevak duurzaam consumeren en produceren, tekstbron 13.5 Afvalhiërarchie.
- Maak groepjes van 4 leerlingen en verdeel de werkzaamheden
Uitvoeren
- Het kwartetspel heeft de zes hoofdonderwerpen.
- Preventie
- Hergebruik
- Recyclen
- Verbranden met energieterugwinning
- Verbranden zonder energieterugwinning
- Storten
- Per hoofdonderwerp zoek je vier verschillende afbeeldingen of maak je foto’s die bij het hoofdonderwerp horen.
- Maak de kaartjes digitaal en gebruik hiervoor de bijlage kwartetspel maken.
- Zet bovenaan in het kader het hoofdonderwerp vet gedrukt, daaronder een foto, zet onderaan bij de opsommingstekens telkens de vier woorden die bij het hoofdonderwerp horen en maak het woord vetgedrukt, welke bij de afbeelding past.
- Dit herhaal je bij de andere 3 kaartjes die bij het hoofdonderwerp horen.
- Print de kaartjes op dikker papier en knip ze uit.
- Speel het spel, ken je de spelregels niet? Link spelregels kwartetspel
Terugkijken
Beantwoord de onderstaande vragen
- Op welke manier hebben jullie de taken binnen je groep verdeeld? Ben tevreden over deze manier? Zo ja vertel waarom, zo nee leg uit hoe je het anders zou doen.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Heeft het spel maken en spelen bijgedragen aan het beter onthouden wat de ladder van Lansink inhoud? Ligt je antwoord toe.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Ben je door deze opdrachten bewuster geworden van het belang van afval scheiden en de verwerking van het afval? Leg uit waarom wel of niet.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Maak jouw eigen website met JouwWeb